26. February 2025 o 00:00

Orientálne aj domáce. Tatranská firma dováža a spracováva koreniny z celého sveta

Denne spracujú dvadsať ton surovín.

SME Creative
SME Creative

Inzercia

(zdroj: Judita Čermáková, SME Creative)
Písmo: A - | A +

Výrobným závodom Thymos vo Veľkej Lomnici sa nesie intenzívna vôňa čerstvo zomletého korenia. Stačí zavrieť oči a na chvíľu máte pocit, akoby ste sa ocitli uprostred Veľkého bazáru v Istanbule. No zatiaľ, čo na tureckom trhu sa korenie predáva v pestrofarebných pyramídach, v podtatranskej obci ho miešajú, melú a balia tak, aby si každé vrecko uchovalo vôňu a chuť až do chvíle, keď sa dostane do kuchyne.

V útrobách výrobného závodu to žije od skorého rána. Kamióny a kontajnery plné surovín z celého sveta sa vykladajú jeden za druhým, vrecia s koreninami sa presúvajú na spracovanie. Koreniny sú všade, kam sa človek pozrie. Desiatky zamestnancov v hygienických oblekoch sa pohybujú medzi strojmi, ktoré neúnavne miešajú zmesi. Melú korenie a plnia balenia určené aj pre predajne Kauflandu. Všetko má svoj presný systém.

Čo všetko predchádza tomu, kým sa korenie dostane z ďalekých plantáží až do kuchýň slovenských domácností?

(zdroj: Judita Čermáková, SME Creative)

Zmeny priniesla doba

V Československu sa výroba korenín sústreďovala predovšetkým v Českej republike. Keď v roku 1993 vznikla samostatná Slovenská republika, otvoril sa priestor pre domácich výrobcov, ktorí mohli zaplniť chýbajúci segment na trhu. V Thymose využili túto príležitosť, aj keď začiatky neboli ľahké.

Svoju výrobu rozbehli v prenajatých priestoroch s pätnástimi zamestnancami a portfóliom základných druhov korenín, ako je čierne korenie, nové korenie, rasca, bobkový list či majoránka.

„Spolu to bolo desať produktov, ktoré mali ľudia doma v špajze a najviac ich používali pri varení,“ spomína Ondrej Vnenčák, manažér výroby spoločnosti Thymos.

Pád železnej opony priniesol Slovákom nové možnosti, začali viac cestovať, pracovať v zahraničí. Domáca aj profesionálna gastronómia v tom čase zaznamenala veľký záujem o spoznávanie nových chutí a nasledovanie svetových trendov vo varení.

„Ľudia mali prístup k novým zdrojom informácií o gastronómii a čoraz viac experimentovali. V zahraničí objavili druhy korenín, ktoré na Slovensku v tej dobe neboli bežné. Začali ich hľadať aj v domácich predajniach, doslova si ich pýtali,“ vraví Vnenčák.

V Thymose na tento dopyt reagovali odvážne. Nebáli sa prinášať novinky, skúšať nepoznané a rozširovať svoju ponuku o nové druhy korenín a koreninových zmesí, aby vyhoveli meniacim sa chutiam zákazníkov. A hoci so základnými surovinami pracujú v spoločnosti dodnes, dnes už vyzerá výroba úplne inak. Z pôvodných prenajatých priestorov sa firma rozrástla na modernú prevádzku so 160 zamestnancami a portfóliom, ktoré zahŕňa viac než 250 produktov.

Kaufland im otvoril cestu do zahraničia

Postupný rast spoločnosti otvoril dvere k zaujímavým partnerstvám. V roku 2002 nadviazali spoluprácu s Kauflandom a postupne rozšírili svoje pôsobenie aj do segmentu privátnych značiek. Hoci gro produkcie stále smeruje na slovenský trh, vďaka tomuto partnerstvu sa koreniny spod Tatier dostali aj za hranice.

„Spolupráca nám otvorila možnosť umiestniť výrobky na pulty jeho predajní aj v zahraničí. Naše produkty pod značkou Kauflandu smerujú do predajní v rôznych krajinách, čo je pre nás významná pridaná hodnota,“ vysvetľuje Ondrej Vnenčák.

Kvalita sa začína pri surovinách

V Thymose vedia, že kvalitné korenie dokáže zvýrazniť prirodzenú chuť surovín, dodať jedlu hĺbku a premeniť obyčajný recept na kulinársky zážitok. Základom dobrej koreniny je predovšetkým výber tých najlepších surovín.

„Výberom správnych odrôd aktívne ovplyvňujeme a kontrolujeme kvalitu, chuť a senzorické parametre jednotlivých dôležitých surovín priamo u pestovateľov a dodávateľov,“ vysvetľuje Valéria Messerschmidtová, manažérka kvality spoločnosti Thymos.

Aj preto predstavitelia firmy pravidelne cestujú do zahraničia, aby sa priamo u dodávateľov presvedčili o kvalite dovážaných surovín.

(zdroj: Judita Čermáková, SME Creative)

Aby si koreniny zachovali svoju arómu, chuť a dlhodobú čerstvosť, spracovanie a balenie musí fungovať ruka v ruke. Prispôsobil sa tomu aj výrobný proces, ktorý prešiel výraznou premenou. Kým v minulosti prebiehala väčšina úkonov manuálne, dnes ich vo veľkej miere zastrešujú moderné stroje, ktoré uľahčujú prácu zamestnancom.

„Tak, ako sa mení doba, technológie napredujú rýchlym tempom. Tomuto trendu sa snažíme prispôsobovať,“ hovorí Messerschmidtová.

Inovácie a automatizáciu zavádzali postupne, aby výrobný proces aj skladovacie priestory spĺňali prísne normy Európskej únie pre zdravotnú nezávadnosť a hygienickú bezpečnosť potravín.

Automatizácia výrazne zefektívnila procesy a mnohé úkony dnes vďaka moderným technológiám prebiehajú rýchlejšie a presnejšie.

Dôležitú úlohu zohrávajú aj obaly, ktoré chránia koreniny pred vlhkosťou, svetlom a stratou esenciálnych olejov.

„Denne spracujeme, zabalíme a distribuujeme až dvadsať ton rôznych druhov korenín, čo nie je málo. Aj preto dbáme na to, aby celý proces prebiehal hladko,“ dodáva manažér výroby Vnenčák.

Manažér výroby Thymos Ondrej Vnenčák a manažérka kvality Valéria Messerschnidtová Manažér výroby Thymos Ondrej Vnenčák a manažérka kvality Valéria Messerschnidtová (zdroj: Judita Čermáková, SME Creative)

Prví prišli so zmesou na pečené zemiaky

Slováci majú radi overené chute, ale zároveň sa neboja skúšať niečo nové. Okrem stálic ako majorán, rasca, bobkový list či čierne korenie, čoraz viac ľudí siaha aj po exotickejších koreninách. Práve preto má Thymos v ponuke aj orientálne chute z krajín ako India, Turecko či Brazília.

„Robíme si prieskumy, sledujeme chute zákazníkov a hľadáme nové možnosti, ako im uľahčiť varenie,“ ozrejmuje Vnenčák spôsob, akým sa firma snaží držať krok s tým, čo ľudia chcú. Obzvlášť hrdí sú na zmes na pečené zemiaky. Dostupná je aj v sieti Kaufland po celom Slovensku.

„Prišli sme s ňou ako prví, inšpirovalo nás interné vývojové oddelenie. Chceli sme vytvoriť zmes, ktorá urobí zo zemiakov skutočne chutné jedlo,“ vysvetľuje Vnenčák.

Práve zemiaky sú podľa neho v kuchyniach na Slovensku obľúbenou surovinou a dajú sa pripraviť na nespočetné množstvo spôsobov. Pečené zemiaky sú jednoduché na prípravu a so správnym korením sa z nich stane delikatesa.

Aj napriek tomu je najpredávanejšia koreninová zmes na kura. Veľký záujem je aj o koreniny a zmesi, ktoré súvisia s tradičnými jedlami a sezónnymi trendmi. Gulášová či grilovacia zmes sú dnes už takmer povinnou výbavou kuchyne.

Mäsokombinát spod Tatier pokračuje v Baťovom odkaze. Vychovali už generácie mäsiarov
Súvisiaci článok
Mäsokombinát spod Tatier pokračuje v Baťovom odkaze. Vychovali už generácie mäsiarov

„Ľudia si tieto chute obľúbili. V letných mesiacoch chcú oddychovať, vychutnávať si spoločné chvíle s rodinou či známymi pri grile alebo kotlíku guláša. My im chceme prípravu chutných pokrmov čo najviac uľahčiť,“ uzatvára Vnenčák.

Hoci sa trendy menia a sledujú aj zdravú výživu či nové chute, Slováci stále najviac dôverujú tomu, čo poznajú. Klasické koreniny zostávajú súčasťou slovenskej kuchyne, no záujem o nové kombinácie a medzinárodné chute neustále rastie. Ako sa budú vyvíjať chute zákazníkov v budúcnosti, ukáže čas. V Thymose sú však pripravení prispôsobiť sa im tak, ako to robia už viac než tri desaťročia.

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.