Vlašský šalát dnes chutí inak ako kedysi. Čím to je?

Zloženie sa priebežne mení.

(Zdroj: Jakub Straňanek, SME Creative)

V Rimavskej Sobote vyrábajú vlašský aj parížsky šalát, nátierky i lahôdkové vajcia. Denne spotrebujú okolo osemtisíc vajec a väčšinu surovín odoberajú od slovenských dodávateľov. Keď na Slovensku niečo nevedia zohnať, farmári to pre nich začnú pestovať.

Boli sme sa pozrieť vo výrobe lahôdok Koro, vďaka ktorej dnes už chutí vlašský šalát inak ako kedysi. Prečo a čo sa v ňom zmenilo?

Prvé šaláty robili na úrade práce

Dôvod, kvôli ktorému Vladimír Košin pred 23 rokmi krátko po skončení univerzity začal podnikať s výrobou lahôdok, je tak trochu dielom náhody. Rodinná známa mu raz medzi rečou spomenula, že sa jej v predajniach výborne predávajú lahôdky.

„Hovorila, že šalátov a nátierok predajú desiatky kíl denne. Keďže počas vysokej školy som bol odchovaný práve na šalátoch, celkom sa mi to zapáčilo. Spolu s mamou, ktorá pracovala v potravinárstve, sme do toho vhupli,“ spomína Vladimír Košin na začiatky.

Priestory, v ktorých začínali s výrobou, našli na celkom netradičnom mieste. V bývalej jedálni miestneho úradu práce.

„Dnes sa už smejeme, že to bolo preto, že ak by nám to nevyšlo, aspoň by sme to na úrad nemali ďaleko. Jedáleň sme trochu prerobili a traja sme tam začali vyrábať prvé šaláty,“ hovorí Košin.

Za rozvojom firmy sú reťazce

Preraziť na trhu bez peňazí a s konkurenciou, ktorá fungovala dlhé roky a do predajní spolu s tovarom nosila napríklad aj vlastné chladničky, nebolo ľahké.

„Na začiatku sme nemali vôbec nič, iba základnú techniku. Nemali sme obchodné kontakty ani tradíciu. Etikety na šaláty sme si chodili prácne tlačiť do mesta a po jednom ich lepili na obaly. Potom som ich naložil do auta a obiehal miestne obchody,“ spomína Košin.

Výraznejší impulz zažili až s príchodom nadnárodného reťazca.

Súvisiaci článokAko spoznáte dobré mäso na steak? V obchode je to jednoduché Čítajte 

„Ako chlapec z dediny som sa na starej škodovke vybral do Prahy, do veľkého hypermarketu na rokovanie s centrálnym nákupcom. Bol to pre mňa úžasný zážitok, najmä keď sme potom naozaj začali spolupracovať. Pre maličkú a neznámu firmu to bol neskutočný skok,“ opisuje podnikateľ z Rimavskej Soboty.

Spolupráca s veľkými reťazcami posunula Koro z malých prenajatých priestorov jedálne úradu práce do vlastného závodu s rozlohou 3 500 metrov štvorcových. Dnes ich produkty nájdete vo všetkých predajniach Kauflandu na Slovensku.

Pred pandémiou vyvážali výrobky aj do Českej republiky, Maďarska a Poľska. Kvôli problémom s dodávateľmi však museli export načas obmedziť, dnes im k úplnej obnove chýba už len trh v Poľsku.

Krátka záruka? Robia sto druhov produktov denne

V Rimavskej Sobote dnes v dvoch zmenách pracuje 60 ľudí. Vyrábajú nátierky, šaláty, hotové jedlá, špeciality, snacky aj zdravé pochúťky. Spolu je to viac ako sto produktov v ôsmich radách. Priemerne denne vyexpedujú okolo 20 000 výrobkov, sú však dni, keď je ich aj dvojnásobok.

Ako vznikajú recepty? V začiatkoch si v Koro pomohli starými socialistickými normami a stavili na rokmi overené obľúbené chute vlašského a parížskeho šalátu.

„Produkty sme postupne začali vylepšovať a hľadali sme, čo vieme urobiť chutnejšie, modernejšie a lepšie. Naše šaláty majú záruku sedem dní. Síce by sme ju umelo dokázali predĺžiť, ale z pohľadu spotrebiteľa by to nemalo žiadny zmysel. Máme dobre nastavenú logistiku a takmer všetky produkty vyrábame denne, vďaka čomu nepotrebujeme záruku umelo predlžovať zbytočným pridávaním chémie,“ hovorí šéf lahôdok Koro.

Súvisiaci článokStavebník robí klobásy. Najskôr sa mu smiali, teraz nestíha vyrábať Čítajte 

Okrem tradičných šalátov a nátierok rozbehli pred časom aj produktovú radu s názvom Nature Line. Jej ambíciou je ponúknuť zákazníkom v segmente lahôdok zdravšie alternatívy.

„Boli by sme radi, ak by stále viac ľudí riešilo to, čo je. Človek sa musí stravovať adekvátne k tomu, aký život žije. Zákazníkom so sedavým zamestnaním ponúkame zdravú alternatívu. Robíme verzie fit šalátov s kuracím mäsom, kyslou smotanou a dobrou zeleninou. Chuťovo sú rovnako úžasné ako klasika,“ konštatuje Košin s tým, že výhodou spolupráce s Kauflandom je veľký priestor, ktorý majú aj pre zdravé produkty.

Menia sa chute aj zloženie výrobkov

Vývoj každého produktu sprevádza viacero ochutnávok. Najskôr interných, neskôr aj v širšom okolí medzi nezainteresovanými ľuďmi. Spätnú väzbu od nich následne zapracujú do produktov.

„Je zaujímavé, že žiaden produkt nie je počas svojej existencie úplne bez zmien. Preferencie zákazníkov sa postupne menia a vyvíjajú a my na to musíme reagovať rôznymi úpravami. Šaláty pred piatimi rokmi chutili inak ako dnes a som si istý, že o ďalších päť budú zase mierne odlišné,“ prezrádza Košin.

Majiteľ firmy je najviac hrdý na cícerové nátierky. Možno aj preto, že za ich výrobou sa skrýva príbeh, ktorý na Slovensko vrátil tradičnú potravinu. Na Slovensku sa totiž cícer prestal pestovať na väčších osevných plochách a dovážal sa len zo zahraničia. Keď v Koro zháňali slovenský cícer, nedokázali nájsť žiadneho pestovateľa.

„Na Slovensku sa znovu začal pestovať pred ôsmimi rokmi na náš podnet. Je to veľmi zdravá a dobrá strukovina a jej spotreba stále rastie. Našou špecialitou v tomto segmente je okrem klasických slaných nátierok sladký cícerový dezert. Je to čisto rastlinný vegánsky produkt a pokiaľ viem, v Európe ho takto nerobí nikto. Chceme s ním preraziť aj v zahraničí,“ praje si Košin.

Vajíčka čistia tri ženy ručne. Tisíce denne

V Koro sa rozhodli, že namiesto dovozu uprednostnia vajíčka od slovenských sliepok. Hoci ich stoja viac a musia ich ručne čistiť, podpora lokálnych farmárov za to podľa Košina stojí.

„Sme jediní slovenskí lahôdkari, ktorí používajú slovenské vajíčka. Sami si ich varíme aj ručne šúpeme, čo je úplne unikátne, to nikde neuvidíte. Máme tri pracovníčky, ktoré nerobia nič iné, len každý deň čistia vajíčka. Denne ich každá ošúpe sto kilogramov, čo je asi 2 500 kusov. Nedokáže to robiť každý, sú však ľudia, ktorým táto práca úplne vyhovuje,“ hovorí s úsmevom riaditeľ firmy.

Na trhu pritom existujú rôzne zakonzervované a priemyselne očistené vajcia zo zahraničia. Sú lacnejšie ako slovenské, no podľa Košina obsahujú množstvo chémie, čomu sa v Koro snažia vyhýbať.

Súvisiaci článokViete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? Čítajte 

Základom väčšiny šalátov a nátierok je majonéza. Obaľuje jednotlivé suroviny a drží ich spolu tak, aby neobsychali. Jej tuk zároveň zvýrazňuje ich chuť.

„Vyrábame všetko, čo môžeme. Chceme mať vo vlastných rukách zloženie produktov, a tým pádom dosah na kvalitu. Aj majonézu máme vlastnú. Chceme, aby bola jej viskozita a chuť presne taká, akú potrebujeme z pohľadu produktu, ktorý ideme robiť,“ uzatvára Košin.

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Neprehliadnite tiež

Éčka u nich nemajú miesto.


SME Creative

Mliečne baktérie sú najdôležitejší spolupracovníci.


SME Creative

Záujem o ne je po celý rok.


SME Creative a 1 ďalší

Ničenie vitamínov mrazom je mýtus.


SME Creative a 1 ďalší