SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Viete sa stravovať zdravo? Táto tabuľka vám odpovie (infografika)

Zdravé jedlo je pre každého iné.

(Zdroj: SME Creative)

⌄⌄ Infografiku nájdete nižšie ⌄⌄

S jedlom je to ako s autom. Pre každého je dobré niečo iné. Pritom nejde len o chuť, ale aj o výživové hodnoty. Chcete byť zdravý? Nabrať a vyrysovať svaly? Zhodiť pár kilogramov tuku? Upraviť cholesterol? Zmeňte stravu, to vám poradí každý lekár aj výživový poradca.

Netreba sa však spoliehať, že zdravotné, tráviace alebo telesné zmeny vyvolá zázračná potravina. Zdravé potraviny samy o sebe totiž neexistujú. Pre každého bude zdravé niečo iné.

Každý potravina má pre človeka inú pridanú hodnotu z hľadiska živín. Preto ak chcete pomôcť organizmu, vyberte si potraviny so zložením, ktoré vaše telo potrebuje.

Vhodne zvolená strava pomôže dosiahnuť nielen pocit sýtosti, ale vďaka správnemu zloženiu dodá telu aj živiny, ktoré práve potrebuje. Vyskladajte si svoj jedálniček podľa prehľadnej infografiky.

Referenčný príjem ako základný pilier zdravia

Každý, kto sa zaujíma o zdravie a stravovanie, by mal poznať referenčný príjem naspamäť. Predstavuje optimálny príjem energie a živín, ktoré udržia telo fit, bez nadváhy a ochorení z nej vyplývajúcich. Každý sa vďaka nemu dokáže rýchlo zorientovať v tom, čo si naložiť na tanier, ak si chce udržať zdravie, predchádzať civilizačným ochoreniam a nekupovať stále väčšie oblečenie.

Referenčný príjem uvádza hodnoty založené na dlhodobých vedeckých poznatkoch. Cieľom je navigovať spotrebiteľa, aby mal jednoduchšiu orientáciu v tom, ako sa stravovať vyvážene. Referenčný rámec však nie je diétnym odporúčaním. Nepovie vám, z akých zdrojov máte čerpať živiny ani neurčí, koľko vitamínov potrebujete doplniť, ak máte zdravotný problém.

Udáva hranice energie, tukov, nasýtených mastných kyselín, sacharidov, cukrov, bielkovín a soli, ktoré sú pre človeka za jeden deň optimálne a nemali by sa prekračovať.

Referenčný príjem však nie je rovnaký pre všetkých ľudí. Požiadavky na výživu sa menia v závislosti od veku, pohlavia, hmotnosti a úrovne fyzickej aktivity. Referenčný rámec preto predstavuje iba orientačné hodnoty, ktoré boli stanovené pre zdravého človeka s primeranou hmotnosťou a fyzickou aktivitou.

Ak si jednotlivé potraviny dňa vyskladáte do hodnôt referenčného rámca, podporíte svoje zdravie. Výber potravín si pritom môžete zvoliť slobodne.

Aké zloženie má ovocie a zelenina?

Od konca roka 2016 platí na Slovensku povinnosť uvádzať na obaloch potravín nutričné hodnoty. Cieľom je prispieť k lepšej informovanosti spotrebiteľov a k uvedomelejšiemu nakupovaniu potravín, vďaka čomu si každý sám dokáže vypočítať dôležité hodnoty pre svoj referenčný denný príjem.

Pri pozornom štúdiu etikiet je to pomerne jednoduché, avšak o niečo zložitejšie je to pri ovocí a zelenine, na ktorých zloženie, prirodzene, chýba. Preto padne vhod infografika, ktorá vám šepne, aké ovocie a zelenina sú práve vhodné na doladenie potrieb vášho organizmu.

Ovocie

Zelenina

Huby

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.