Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili

Začínali s piatimi produktmi. Dnes ich vyrábajú tisícky a mieria do sveta.

Stojíme pred bežným rodinným domom, akých sú v každej obci na západe Slovenska desiatky. Na zvončeku je malý nápis TWO. Prezrádza, že sme tu správne. Vo dverách nás víta Martina Horváthová, zakladateľka značky a alchymistka slovenskej prírodnej vegánskej kozmetiky. Vojdeme dnu a nestíhame vnímať.

Hneď na začiatku prechádzame okolo výrobkov, z ktorých sála príjemná vôňa a my sa nevieme rozhodnúť, či nám viac pripomína cukráreň alebo drogériu.

„Toto všetko sú pripravené produkty, ktoré pôjdem po našom rozhovore zaviesť do distribučného skladu Kauflandu,“ ukazuje spoluzakladateľ TWO Marek Karcol.

Dlho sa pri nich nezdržíme, pretože vo výrobe nás už čaká Martina. Dnes je na programe originálne sprchové želé výhradne z prírodných látok.

Poslali desiatky e-mailov, nikto nezareagoval

Prírodná kozmetika bola pre Martinu najprv vášňou, potom sa stala podnikateľským plánom. Martina vyštudovala strednú školu chemickú v odbore biotechnológia, pokračovala na vysokej škole odborom laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve a v roku 2013 pripravila svoje prvé prírodné mydlo.

Od toho momentu sa neustále pohrávala s myšlienkou o vlastnom podnikaní. V roku 2016 sa myšlienky a plány premenili na skutočnosť a tak sa začal písať príbeh značky TWO.

Súvisiaci článokDo čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im možno škodíte Čítajte 

V úvode vyrábali pár desiatok mydiel a bola to skôr skúška. Dnes ich však predávajú desaťtisíce a darí sa im to aj pri zachovaní kvality, ručnej práce a prírodných zložiek.

„Značku sme zakladali s piatimi výrobkami podľa vlastných receptúr. Šumivka do kúpeľa, mydlo, sprchové želé, balzam na pery a telové maslo. Postupne som spoznávala ďalšie rastlinné ingrediencie a zisťovala, čo všetko umožňujú. Takto sa náš sortiment začal rozrastať,“ spomína Martina.

Rozrastal sa aj vďaka zvyšujúcemu sa záujmu, ktorý bol na začiatku prirodzene nulový. Boli neznámou dvojicou, neznámou značkou a vyrábali nepoznané produkty. Dnes ich majú stovky a predávajú ich nielen v okolí Bratislavy a cez internetovú stránku, ale vďaka sietí predajní Kauflandu na celom Slovensku.

„Len čo sme vyrobili prvé produkty, chceli sme ich dostať k ľuďom. Rozposlali sme desiatky e-mailov s našou ponukou a smerovali na lokálnych predajcov, ktorých zaujímala ekológia, bezobalové produkty a prírodné zameranie. Prešiel týždeň a nikto sa neozval. Bez odozvy sme boli aj ďalší týždeň, a tak sa z nadšenia vykľul smútok a strach,“ hovorí Marek.

Zlomilo sa to až po pár týždňoch, keď sa našiel prvý odberateľ v Pezinku a ich prírodná kozmetika sa začala dostávať k ľuďom. Ohlasy boli priaznivé a zvyšoval sa aj počet ľudí, ktorí kozmetiku vyhľadávali, vďaka čomu rástol záujem ďalších obchodov.

„Zrazu prišli aj väčší hráči ako Kaufland, a tak sme sa od desiatok kozmetických výrobkov posunuli na desiatky tisíc,“ vyratúva Marek.

Na všetko stačia štyri ruky

Napriek nárastu výroby je technológia stále výhradne ručná a každý jeden výrobok nesie okrem správy o bezpečnosti aj podpis jej majiteľov.

„Hoci sa to nezdá, všetko robíme stále len my dvaja,“ hovorí Martina a púšťa sa do výroby naplánovaných produktov.

Výroba pripomína niečo medzi laboratóriom a domácou kuchyňou. Všetko navôkol buble, vonia a ohrieva sa na správnu teplotu. Martina precízne mieša v hrnci jednotlivé ingrediencie, aby sa spojili a vytvorili jednoliatu hmotu. Dnes už je proces prakticky automatizovaný, ale na jeho začiatku bolo mnoho mesiacov driny.

Súvisiaci článokMenučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma a na toto sme prišli Čítajte 

„Tomu, ako vyzerá želé dnes, predchádzalo búrlivé obdobie plné sĺz, skúmania, hádok a množstva kilogramov zničených prototypov. Problémom bola konzistencia. Nechceli sme používať živočíšnu ingredienciu, nakoniec sa podarilo nájsť riešenie v morskej riase. Od prvotného nápadu po prvý úspešný kúsok prešlo šesť mesiacov,“ spomína počas miešania Martina.

Po malej chvíli príde vytúžený okamih a pripravenú hmotu treba preliať do foriem. Po niekoľkých desiatkach minút tuhnutia miestnosť naplní krásna jahodová vôňa a sprchové želé je na svete.

„Všetko je prírodné, ale zloženie zostáva mojím tajomstvom,“ usmieva sa Martina.

Tak ako pri sprchovom želé, aj každý ďalší produkt značky TWO predstavuje originálny patent jej zakladateľky. Všetko vymyslí, namieša a dlho testuje. Od prvotného nápadu k finálnemu výrobku často prejdú mesiace aj roky.

„Aktuálne finalizujeme deodorant, ktorého príprava trvala dva roky. V budúcnosti by sme chceli predstaviť pleťové masky, odličovacie mlieko a mojím snom je dekoratívna kozmetika,“ prezrádza Martina.

Ako vie, že sa jej nápad podaril? Prvotnou testerkou je ona sama, potom partner a priatelia. Následne sa výrobky testujú v laboratóriu, príde dizajn, obal a výrobok putuje na pulty.

O kvalite receptúr hovorí certifikát Vegan Society, ktorý získali ako prvá kozmetická značka na Slovensku. Táto certifikačná organizácia vznikla v roku 1944. Jej ochranná známka Vegan je najrozšírenejším a najuznávanejším vegánskym symbolom na svete, ktorý osvedčuje nielen kozmetiku a drogériu, ale aj potraviny, nápoje, oblečenie či zásobovanie.

Z bokovky bestseller

Značka TWO prispieva k ekologickej hygiene okrem kozmetiky aj ďalšími dvoma zaujímavými produktmi. Prvým a veľmi obľúbeným sú ZERO WASTE odličovacie tampóny, ktoré netreba vyhadzovať po jednom použití. Aj toto je cesta k menšej produkcii odpadu. Po prvých prototypoch sa okamžite zaprášilo.

„Ani sami sme netušili, aký budú mať úspech. Šijeme ich stále viac, sú bestsellerom,“ hovorí Marek.

Podobne sa dostali k mydelničke z vrátených obalov, ktorú vymysleli len ako riešenie na vznikajúci odpad.

„Premýšľala som, ako vyriešiť náš odpad a plastové obaly. Spojili sme sa s projektom Umelohmotné, ktorý nám z obalov vyrába mydelničky. Zákazníci nám môžu vrátiť obaly, ktoré zošrotujeme a vyrobíme mydelničky,“ ukazuje Martina na stopercentne zrecyklovaný plast.

Kozmetika, ktorá pomáha

Pri prírodnej kozmetike nejde len o módny výstrelok a životný štýl hipsterov. Je zaujímavá pre každého, kto dbá o svoje zdravie.

Marek a Martina kladú dôraz na pozitívny prínos produktov, preto recepty skladajú tak, aby podčiarkli priaznivé účinky prírodných látok na telo.

Súvisiaci článokRobila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo? Čítajte 

„Ponúkame šampóny na normálne, suché aj lámavé vlasy a ingrediencie vyberáme podľa toho, aký problém chceme riešiť. Rovnako tak máme aj mydlá na problematickú alebo aknóznu pleť. Chceli sme ľuďom ukázať, že prírodná kozmetika nie je len zdravá, ale môže byť aj voňavá, pekná, príjemná a dizajnovo atraktívna, teda ako klasická konvenčná kozmetika,“ vysvetľuje Martina.

Pri otázke, prečo je teda na trhu viac syntetickej kozmetiky si Marek pošúcha dlane a namieri na cenu.

„Chemické ingrediencie sú výrazne lacnejšie. Obvykle ide o deriváty ropných produktov, takže je možné ich vyrobiť prakticky neobmedzené množstvo. Pri bambuckom masle sa môže stať, že nebude, prípadne je nedostatok niektorej inej ingrediencie a cena sa na základe dopytu mení,“ vysvetľuje.

Napriek zložitejšej a drahšej ceste sa však mladá dvojica nenechala odradiť. Chcú robiť veci dobre, poctivo a tak, aby telu pomáhali a neškodili.

„Pre nás sú najkrajšie úspechy, keď ľudia na sociálnych sieťach ocenia naše produkty a na základe toho prídu ďalší zákazníci, ktorí sú spokojní,“ hovorí Marek.

Prvé priaznivé ohlasy prišli už aj z Českej republiky a zakladatelia by sa s TWO raz chceli dostať do sveta.

„V minulom roku sme absolvovali stretnutie so zástupcami spoločnosti, ktorá vyváža zaujímavé slovenské produkty do Taiwanu. Veríme, že sa aj to časom podarí. V prvom rade však chceme prirodzene rásť pri zachovaní našej kvality, zlepšovať procesy a postupne prijať zodpovedných zamestnancov,“ uzatvára Marek.

Dvojica je príkladom, že svetové výrobky sa dajú robiť aj z nenápadného domu v slovenskej obci. Stačí len nadšenie, chuť robiť veci kvalitne a nevzdať sa.

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre Kaufland

Neprehliadnite tiež

Éčka u nich nemajú miesto.


SME Creative

Mliečne baktérie sú najdôležitejší spolupracovníci.


SME Creative

Záujem o ne je po celý rok.


SME Creative a 1 ďalší

Ničenie vitamínov mrazom je mýtus.


SME Creative a 1 ďalší